previous arrow
    next arrow
    Slider

    Några dagar efter att vi kom hem från Gotland fick jag en smäll och blev väldigt trött och sliten. Kroppen svarade inte alls bra på fartpassen och jag fick verkligen slita. Pratade med min tränare och vi bestämde att ta några betydligt lugnare dagar för att fylla på lite energi. Början av den här veckan fick därför blir väldigt lugn och jag har både plockat bort och kortat ner pass. Jag tycker att det kan vara svårt att avbryta ett pass tidigare än vanligt men jag kände verkligen att det här var det bästa just nu. Fokus har istället varit att göra lite annat i träningen t.ex. har vi varit till Gällö för att åka skidor i den nya skidtunneln (första gången för mig) och sen har jag också varit på pass på Sports gym vilket jag verkligen borde göra oftare. Det är så lätt att man hamnar i samma rutiner med löpning-rullskidor-styrka under sommaren men jag tror det kan vara bra att bryta av då och då. Den här gången valde jag att gå på spinning (blev påmind om hur tufft det är) men Sports gym har väldigt många andra pass också med allt från styrka till HIIT cardio och yoga. Kul att utmana kroppen på nya sätt! 

     

     

    D7CDC31F 5D33 41CF BCAD 36FB459B6261

    Förra fredagen åkte vi från hösten här i Östersund för lite varmare väder på Gotland. Offerdal har haft klubbläger under 10 dagar och vi har fått riktigt bra träning även fast terrängen inte direkt är kuperad. Löpning längst havet och rullskidturer på de många fina asfalterade vägarna gav en supervecka. Bilden kommer från ett av de finaste passen som vi körde ute på Fårö. Ett crosspass med klassisk rullskidåkning och löpning. Ett annat bra pass var ett intervallpass som vi körde på stranden sista dagen innan vi åkte hem. Började med A3 och avslutade med tuffa A3+ drag. Jag var helt död efteråt men alla höll med om att det var väldigt givande!

    2 dagar var resdagar och under de resterande 8 dagarna tränade vi 7 och hade en vilodag då vi åkte in till Visby för att kolla runt lite. Gotland är i lågsäsong just nu och därför var det tyvärr stängt på det flesta ställen men vi åt lunch, kollade i några affärer och avslutade med att köpa glass.

    Träningen var väldigt tung för mig första dagarna, kände mig bara trött och seg men på måndagen körde vi det första intervallpasset och då tyckte jag att det vände vilket var skönt. Resten av veckan gick bra och jag tycker att miljöombytet var perfekt.

    Resan hem var dock extremt seg och det var väldigt skönt att landa hemma igen.

    IMG 6346

    Förra vecka slutade med hela 4 vilodagar vilket är ganska ovanligt. Vanligtvis brukar jag vila 1-2 gånger i veckan. Tidigare har jag kunnat känna att det är jobbigt med vilodagar för jag bli så rastlös men jag vet hur viktigt det är med ordentlig återhämtning så nu tycker jag mest att det är skönt. Har ofta jobbat på eftermiddagarna, hittat på nått annat kul eller också har jag gjort absolut noll. Det behövs också ibland!

    Vilan var välbehövlig då jag hade känt mig lite sliten dagarna innan. Behövde göra något helt annat så jag åkte som sagt till Borlänge några dagar och sedan hem en kort sväng för att sedan fortsätta upp till Lierne där jag varit hemma hos Anton över helgen. Vi hann bl.a. med att fiska, träna, jobba osv. 

    Kom hem i söndagskväll och sedan dess har det varit full fart igen med jobb på eftermiddagarna måndag-ons samt en högvecka i träningen. Än så länge har det gått bra tycker jag! Roliga träningspass och en pigg kropp efter vilan. Imorse körde jag klassiska intervaller i regnet på stadion och i eftermiddag hade vi ett teknikpass med vår tränare Irina. Väldigt tacksam för den hjälpen! Tekniken är något som man aldrig kommer vara klar med och jag har mycket kvar att utveckla. Det kan vara så extremt frustrerande när man inte får till teknikmoment men det är också så otroligt kul att hitta nycklar som gör att man kan åka lite snabbare på skidorna.

    IMG 6301 2

    I veckan fick jag äntligen träffa Emma igen. Måndag morgon satte jag mig i bilen och körde ner till Borlänge där jag sedan har spenderat några dagar. Vi har tränat en del tillsammans och Emma har visat mig några av sina rundor vilken har varit väldigt kul! Hann bland annat med ett stakpass i Falun och en fin löptur på Tjärnaberget. Har dock inte en enda bild att visa från veckan så istället får det bli en från vår kräftskiva för någon vecka sedan. 

    Har även hunnit med att fira födelsedagar i förskott och efterskott, Emma fyller år idag (!!) och min födelsedag var redan i maj men studenten, läger och en massa andra saker har kommit mellan. Det är verkligen tråkigt att vi bor så lång ifrån varandra men man uppskattar verkligen då vi hinner ses!

    Annars är den här veckan ganska lugn när det kommer till träning. Har känt mig lite sliten så en lugnare vecka kändes välbehövligt. Resan och jobb i helgen får vara fokuset denna vecka och det känns bra! Men ska också bli kul att köra på igen nästa vecka som vanligt! 

    IMG 6310 1

    Redan två veckor in i augusti nu och dagarna går snabbt med träning och jobb. Har varit en hel del uppe i Åre på sistone vilket är skönt men annars funkar träningen på hemmaplan bra. Det enda som inte riktigt finns här i Östersund är riktigt långa, brantar backar men då passar det bra med några dagar i Åre, inte direkt brist på kuperad terräng där. 

    För två veckor sedan hade jag en lite hårdare träningsvecka som jag avslutade med en löptävling i Åre. Hade egentligen inte tänkt springa men efteranmälde mig samma dag och fick ett bra träningpass. 

    Just den här tävlingen var 13 km i fjällterräng, något helt annat än tävlingarna jag sprungit hittills i sommar. St olavsloppet är ju t.ex. asfalt/grusväg och orienteringstävlingarna blir mer springa-pausa-springa (iallafall om man inte har stenkoll på orienteringen). Tre lopp som verkligen är tuffa på olika sätt.  

    Under barmarksperioden blir det en hel del löpning för mig även fast jag inte tävlar så mycket i just det. Många A1 pass och en hel del löpintervaller blir bra träning inför vintern. Det viktiga för mig har dock varit att variera löpunderlaget så mycket som möjligt för att inte dra på mig skador. Jag märker snabbt att för mycket löpning på hårt underlag ge känningar i knän, benhinnor osv. Därför brukar jag springa mycket i skogen, på fjället och inte minst på myrar där underlaget kan vara mer skonsamt för benen. Mina absolut bästa löpturer har varit i fjällmiljö, tiden går så mycket snabbare där jämfört med en asfaltsrunda i stan!

    © 2015 Inspinite. All Rights Reserved. Designed By PCMShaper

    Please publish modules in offcanvas position.